Air France moet van vakbond CGT zijn aanklachten intrekken tegen de vijf werknemers die begin oktober managers van het bedrijf aanvielen. Dat is de inzet van een stakingsaankondiging die de bond tijdens de kerst heeft gedaan.
CGT heeft grond- en cabinepersoneel van Air France opgeroepen om donderdag 28 januari het werk neer te leggen. De bond wil dat de rechtszaken tegen de bewuste medewerkers worden stopgezet. Ook zouden de personeelsleden die twee bestuurders de kleren van het lijf scheurden weer in dienst moeten worden genomen.
Het personeel is tevens door de bond gevraagd om massaal ‘nee’ te zeggen tegen het alternatieve bezuinigingsplan van de luchtvaartmaatschappij dat in oktober de aanleiding vormde voor het incident.
Boze werknemers bestormden het hoofdkantoor van Air France toen daar de ondernemingsraad werd ingelicht. Het bedrijf kondigde aan flink te snijden in zijn vloot en vluchtaanbod, als het personeel niet akkoord gaat met versoberde arbeidsvoorwaarden. In dat geval worden in de komende twee jaar 2900 banen geschrapt.
Bij de protesten werden de toenmalige personeelschef van Air France en een mededirecteur gemolesteerd. De leidinggevenden moesten snel over een hekwerk klimmen om bij het hoofdkantoor van de zustermaatschappij van KLM aan de boze demonstranten te ontkomen.
Een van de directieleden vluchtte ontdaan van colbert en shirt met ontbloot bovenlijf in de richting van beveiligingsbeambten. Bij zijn collega werden enkele repen van zijn overhemd getrokken. Zij waren zichtbaar ontdaan door het geweld van het eigen personeel.
Het belagen van directeur personeelszaken Xavier Broseta en zijn mededirecteur Pierre Plissonnier leidde tot brede afschuw. Volgens de Franse minister Emmanuel Macron was de agressie "onverantwoord". KLM-topman Pieter Elbers liet weten het geweld tegen bestuurders van Air France onacceptabel te vinden. "Het uitgangspunt is om op een respectvolle manier met de sociale partners in gesprek te blijven over de herstructurering'', aldus Elbers.
Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het al maanden aan de stok met zijn personeel vanwege beoogde kostenbesparingen die de winstgevendheid van het concern moeten aanwakkeren. Bij KLM is met het afsluiten van soberdere cao's al een begin gemaakt, maar bij Air France hebben de vakbonden zich tegen de plannen gekeerd. Na het incident in oktober leek eindelijk een dialoog op gang te komen tussen Air France en de vakbonden. Maar later liepen verschillende bonden toch weer weg van de onderhandelingstafel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl